Nedal

Nigel, die eigenlijk Nedal heet is onze lokale werknemer.
Het is een pracht kerel die voor je door het vuur zal gaan, hij loopt de hele dag met een grote glimsmile op zijn gezicht.
Zijn Engels is aandoenlijk, maar hij weet met die paar woorden die hij kent, je toch duidelijk te maken wat hij bedoeld.
Als hij iets niet begrijpt is het eerste wat hij zegt "me enlish no good", of het eindigt in en Babylonische spraakverwarring.
Hij probeert je met al zijn kracht te verzorgen, en als je niet uitkijkt zal hij al zijn geld aan je spenderen.
Een pracht kerel met een lief gezin, twee schatten van dochters en een alien zoontje, waar hij het trots op is, omat het zijn zoon is.
Hij is on Arabisch, maar op zijn manier toch moslim.
Nedal werkt als een paard, en zal doorgaan tot hij neervalt, iedere dag is hij aanwezig en je moet hem dwingen om een vrije dag te nemen.
Dus heeft hij zo nu en dan een uitje nodig, ik verwen hem als ik kan.
Zo heb ik hem een ijskast gegeven, omdat zijn kinderen ziek werden.
Na navragen was de ijskast van hem kapot, en bedierf al het voedsel.
Geld voor een nieuwe had hij niet.
Gisteren moest ik naar Amman, de hoofdstad van Jordanie.
Ik weet er wel aardig de weg, maar niet goed genoeg, dus nam ik Nedal mee.
Toen we langs mijn hotel reden, was het 10 uur dus bakkie tijd.
Ik reed dus de poort binnen, waar hij uit wilde stappen.
"Waarom" vroeg ik? Hij vond dat ik alleen moest, want hij had werkkleren aan en het marriot hotel was volgens hem niets voor mensen in werkkleren.
Ik heb hem uitgelegd dat je je nooit moet schamen voor wat je doet.
Als je werkt werk je en dat is begerenswaardig, en verdien je dat bakkie koffie meer dan iemand die op zijn krent zit.

Dus hij mee, zijn nedal glimlag op zijn gezicht., hij loopt dan altijd een beetje verscholen zoals verliefde meisjes doen.
Op het balkon heb je uitzicht op het zwembad, dus dat was wel wat.
ik heb hem er neergezet, en twee koffie besteld. Maar ik moest even naar mijn kamer.
Toen ik terug kwam werd ik door hem opgebeld.
Hij was weer naar buiten gegaan, want er liepen naakte vrouwen!
Normaal op het werk heeft hij een grote mond over de tegenover-ongestelde sexe, maar in het echt is hij zo blue als wat.
Dus koffie opgedronken ( er liepen twee meisjes in bikini) en naar Amman.
Nu dacht ik dat Nedal vrachtwagenchauffeur was geweest en de weg wel wist.
Bleek dat hij nog nooit in Amman was geweest !
Hij keek zijn ogen uit!, wat een stad!
Ik vroeg hem waarom? Hij zei dat Amman voor erg rijke mensen was, hij was arm en had er niets te zoeken, de reis alleen zou hem een weekloon kosten.
Zijn chauffeurs bestaan bestond uit het rijden van zand vise verca van de apc site naar ghor safi (het oude sodom en gomora) waar hij geboren en getogen was en naar nu blijkt hij nog nooit buiten was geweest.
Ik kan me best vergissen, maar dit had ik niet verwacht, uiteindelijk hebben we het toch gevonden waar we wezen moesten
Hij heeft namelijk een grote gave, en is daarin veel slimmer als mij.

Hij spreekt goed Arabisch!

Wel met een Ghor Safi accent waarschijnlijk, maar ze verstaan hem!



© B.A.Maas 2007.

0 Responses