Ghor Safi

Ghor safi is een dorp aan het einde van de dode zee, richting Aqaba.
De overlevering zegt dat het op de ruines van Sodom en Gomorah is gebouwd.
Deze plaats heeft god vernietigd omdat er teveel sex en geweld bleek te heersen.(genesis 19:24)
Er is zelfs een toeristische trekpleister en dat is de grot van Lot, waar hij verbleef nadat Sodom en Gomorah was vernietigd

Lot was volgens de bijbel ook de enigste goede man uit Sodom en Gomorah en werd gered door engelen, alhoewel hij zijn twee dochters zwanger had gemaakt, dus zeker uit dat plaatsje kwam.
Dit was wel een geval van "oorzaak drank", maar toch
Ze schenen ook niet al te knap te wezen want ze werden al eens afgeslagen (genesis 19:8)

ze hebben voor de toeristen de mooiste grot aangewezen, die het makkelijkst te bereiken is, het lijkt mij geen geschikte schuilplaats, zeker niet als er een stad wordt verwoest door grof geweld.
Ghor Safi is altijd een rustig dorpje geweest, waar noest werd gewerkt en handel werd gedreven, tot gisteren dan, want de geschiedenis herhaalt zich altijd.
Nedal onze werknemer woont er met zijn gezin, en kon mij het gehele verhaal in geuren en kleuren vertellen.
Er zijn namelijk rellen uitgebroken in ghor safi en het heeft met sex te maken, dus dat is smullen.
Zoiets lees je niet in de krant in Nederland, het is ook geen wereldnieuws, alleen als zoiets in Palestijns bezet gebied is, dan wel, want dan is het politiek interessanter.

Het verhaal gaat als volgt:

Twee politieagenten schijnen een meisje te hebben aangerand.
En dat is uitgekomen, dat hadden ze natuurlijk niet verwacht want in een moslim cultuur is dat nogal wat, je kunt beter de paus overhoop schieten, dat geeft een stuk minder tumult.
De twee hebben waarschijnlijk een beetje teveel op hun onaantastbaarheid als politieagent vertrouwd.
De bevolking heeft het niet gepikt, en dat lieten ze duidelijk merken.
Eerst hebben ze het politiebureau en hun inzittenden flink in elkaar gerost.
Het blijkt dat ze het oude "Stenigen" weer opgepakt hebben, stenen zat hier trouwens.
Toen hebben ze het in de fik gestoken, en twee huizen van de familie van de smerissen (waar is dit woord beter op zijn plaats!)
Maar dat is nog niet alles, want het leger is ingezet om de orde te handhaven, en die deden dat niet zachtzinnig.
De hele vooraad Jordaanse traangaspatronen die waarschijnlijk tegen de houdbaarheid datum aan was is in Ghor Safi afgestoken!, dus iedereen huilen, en de huisjes zijn verre van gas dicht!
En er schijnt geschoten te zijn??

Maar van dit alles heb ik niets gemerkt, alhoewel het maar pakweg 60km van het hotel is.
Ik wil hiermee eigenlijk zeggen dat het thuisfront als ze zoiets lezen in de krant of zien op televisie gelijk de telefoon pakken.
Zeker op televisie wordt zoiets smakelijk in beeld gebracht, met joelende mensen en in de ideale hoek geschoten
Ik hoor het dan meestal als laatste, want meestal merk je er ter plaatse niets van.
Zo heb ik schijnbaar wel eens in een heus oorlogsgebied gewerkt, maar gelukkig iedere avond mijn biertje kunnen drinken en nog geen knalletje gehoord, maar het thuisfront zag mij als een soort Rambo toen ik terugkwam.

Maar nu voel ik mij toch een beetje als, hoe heet ie ook al weer, Conny Mus??? die oorlogsverslaggever van den overkant,


Ik hoop voor Nedal en familie dat het tumult vlug weer over is, en dat Gods toorn niet hun zal raken.

Want we weten allemaal wat er toen gebeurd is,
Ik heb hem voor de zekerheid even op de grot gewezen, voor als het fout gaat.

(zal ik hem condooms geven??)



© B.A.Maas 2007.


0 Responses