De kerstboom


Het loopt tegen kerst en de kerstboom wordt opgezet in de lobby van het hotel.
Iedereen komt dus even kijken en heeft zijn eigen commentaar.
Het is een kunstboom van pakweg 4 mtr hoog, dus best een flinke.
4 man zijn bezig het ding met veel moeite in elkaar te zetten, het lijken wel duitsers die voor de eerste keer een tent opzetten.
Ze hebben een lange ladder meegenomen zodat ze de top erop kunnen zetten, wat nogal wat hilariteit met zich meebracht.
Op dat moment kwam ik binnen.
De eerste vraag was "wat ik er van vond?"
Ik keek mistroostig naar de nog lege boom, "een kunstboom?"
Dus ik kreeg een hele uitleg dat in dit droge gebied geen bomen groeide, en zeker niet van het soort kerstboom.
Wat ik natuurlijk wel wist, maar je moet wat.
Okee, dat is dan jammer, zei ik, dat het hotel voor deze oergezellige dagen geen geld wil uitgeven voor een echte boom.
En hij staat scheef ook!.
Alle blijde gezichten werden een beetje bedompter alhoewel het een grapje van mij was.
Iedereen rond de boom en hij werd van alle kanten bekeken, de een vond dat hij scheef stond, de ander niet, ik moest het maar aanwijzen.
Er moet eerst iemand op de ladder vond ik, anders kunnen we niet adequaat handelen.
Dus iemand op de ladder en die hield de top in bedwang.
Ik van een afstandje kijken en dirigeren, een beetje naar links, nee te ver, beetje naar rechts.
Voorheen stond naar mijn mening de boom keurig recht maar nu stond hij helemaal scheef!
Dat werd mij ook kenbaar gemaakt!
Het ligt aan mijn bril denk ik, die is een beetje vuil.
Dus brilletje schoongemaakt, en ja hoor hij stond scheef!
De boom dus recht gezet.
De volgende dag was de boom helemaal opgetuigt en ik moet zeggen, erg mooi.
Alles zat er op en aan, keurig verlicht en er lagen pakjes onder!
Nu hebben wij bij de ingang een band waar je bagage wordt gechecked.
Soms staat er een meisje, zoals ook vandaag.
Dus ik vroeg haar welk pakje onder de boom voor haar was?
Daar had ze nog niet aan gedacht, ik zei dat ik wist dat de pakjes voor het personeel waren, dat had de hotelmaneger tegen me gezegd.
Dat klonk aannemelijk genoeg voor haar, maar ze wist niet welk pakje.
Ik weet daar wat op! En haalde een klein pakje.
Ik legde het op de band, scannen zei ik, en een dikke knipoog.
Ze begreep het direct, het is geen domme meid.
"deze is voor mustaffa" zei ze.
Die stond vlakbij en hoorde het! Maar ze mochten niet kijken van haar.
Zo ging het nogal wat lege pakjes door (natuurlijk waren ze leeg)
En iedereen werd opgenoemd die nieuwsgierig kwam kijken.
We hadden dikke pret met zijn allen!
Tot we gestopt werden, die had echt geen humor die man.
Maar ik weet welk pakje voor het security meisje is!


© B.A.Maas 2007.
0 Responses