gevallen vrouw

Ik zie ze wel meer, gevallen vrouwen, maar nooit een die zo spectaculair gevallen is als vandaag.
ik probeerde een taxi te vangen op een groot en druk kruispunt in mumbai.
de taxi's hier in india zijn een apart verhaal. ze zijn zwart/geel blauw/wit of onbestendig.
de zwart/gele zijn over het algemeen fiatjes maar dan in india gemaakt.
geen moderne fiat, maar een model wat al sinds 1960 uit de rolatie is, het zijn dus allemaal gammele oude bakkies.
het is leuk om te zien hoe ze hier die autotjes rijdende houden, en de rijstijl is ook heel erg apart.
alles toetert, en gaat in onze ogen zonder enige regelmaat kriskras door elkaar.
zelden zie je een aanrijding, en dat is echt gek.
meestal eindigt een ritje in zo'n taxi als dodemansrit, maar gelukkig ben ik tot nu toe er steeds weer heel uitgekropen. en kruipen is het, want ze zijn alleen geschikt voor liliputters.
ik stond er dus een te vangen:)
dat is een hele kunst, want ze kijken niet zo erg naar klandizie en razen als gekken, luid claxonerend voorbij.
er is geen stoplicht op het kruispunt, die is er eigenlijk wel, maar niemand weet wat het betekend.
ineens gaat er een hoek rijden , als ze denken dat ze genoeg hebben stilgestaan.
de straat tegenover mij, waar een treinstation is, is mijn grootste kans, want daar komen de meeste taxi's vandaan.
dus zodra dat die gaan rijden, begin ik met mijn hand te wapperen wat "kom hier" betekend.
ze gingen rijden, dus ik wapperen.
de eerste 3 lege taxi's reden door, wat niet aardig is.
ineens hoorde ik een gil , er schoot een achterdeur open van een taxi, en een vrouw rolde over straat, wel 10mtr!
luid krijsend lag ze op straat, ineens stond de wereld stil.
er toeterde geen enkele auto, en niemand reed meer.
binnen 1/10 van een seconde stond het hele kruispunt vol met mensen, en allemaal rond de vrouw.
de taxi, waar zij uit kwam rollen, stopte precies voor mijn voeten.
de deur was opengeschoten, en in de bocht was de vrouw eruit gevallen.
en hij stond nog open.
de chaufeur zat verbouwereerd achter het stuur.
als in een reflex stapte ik in.
"churchgate" riep ik, 100 roepie antwoorde de chaufeur.
ok, en daar gingen we.
het tumult achter ons latend.
ik heb wel de deur even gechekt, die zat goed op slot.
eigen schuld dus.
over het"ongeluk" hebben we niets gezegd.
en ik kwam veilig in het hotel aan.
0 Responses